pomorski park naukowo- technologiczny gdynia

Aleja Zwycięstwa 96/98

81-451 Gdynia

2018-08-07

Drogi na Zachód nadal otwarte

Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego zatwierdziła 4 czerwca br. zaktualizowane przepisy dotyczące branży transportowej. Wchodzą one w skład tzw.  pakietu mobilności. Budzące największe emocje przepisy dotyczące delegowania pracowników transportowych, zostało przyjęte niewielką większością głosów.

Nowy dokument określa, że przepisy o delegowaniu ujęte w nowelizacji dotyczącej tej kwestii dyrektywy (nad którą równolegle trwają prace), mają być stosowane jedynie do przewozów kabotażowych i przewozów drogowych wykonywanych w ramach transportu kombinowanego. Transport międzynarodowy oraz tranzyt mają być wyłączone spod przygotowywanych przepisów.

- To jeszcze nie finał, ale zwycięstwo w tej bitwie jest bardzo ważne. Już wiemy, że zdołaliśmy przekonać wielu sceptyków do przekazywania naszych racji na unijnym forum. Daje nam to nadzieję, że podobne proporcje głosowania można powtórzyć – skomentował Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Przypomnijmy, że pakiet mobilności to zbiór propozycji rewizji przepisów przedstawiony przez Komisję Europejską, które mają na celu uregulowanie międzynarodowego transportu drogowego. Założeniem projektu jest doprecyzowanie panujących zasad – według pomysłodawców konieczne jest bowiem uproszczenie prawa transportowego, wprowadzenie wspólnych rozwiązań oraz zaadaptowanie elektronicznego systemu poboru opłat drogowych.

Co głosowanie komisji oznacza dla polskich przewoźników? To, że nasze firmy nadal pozostaną konkurencyjne na europejskim rynku, bowiem ich kierowcy nie będą opłacani według stawek kraju, w którym będą przebywali - a są to najczęściej państwa Europy Zachodniej, przede wszystkim Niemcy – a według polskich stawek. Dzięki czemu ich usługi będą tańsze niż oferowanie przez zachodnie firmy.

– Wynik głosowania jest dobrą wiadomością dla branży transportowej ze wszystkich krajów Unii Europejskiej i wyważonym kompromisem uwzględniającym potrzeby zarówno kierowców, przewoźników, jak również organizacji nadzoru – ocenia Agata Boutanos z brukselskiego biura Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Jak tłumaczy ZPP, korzystne głosowanie w Komisji umożliwi uniknięcie zastosowania przepisów ws. delegowania pracowników w transporcie drogowym. Zdaniem ekspertów organizacji, inna decyzja skutkowałaby znacznym pogorszeniem pozycji polskich przedsiębiorstw transportowych oraz wyraźnym wzrostem cen transportu wszystkich towarów w UE.

Jednak droga do przyjęcia tej wersji przepisów jest jeszcze daleka. Procedura legislacyjna UE opiera się bowiem na uzgodnieniu tekstu aktu prawnego przez 3 instytucje: Parlament Europejski, Radę Unii Europejskiej i Komisję Europejską. Zaakceptowane przez Komisję Transportu regulacje muszą zostać zatwierdzone przez PE i wówczas będą jego oficjalnym stanowiskiem, poprzedzającym rozmowy z Radą. To będzie najtrudniejszy etap negocjacji bowiem w radzie zasiadają przedstawiciele krajów starej UE, którzy mają odmienne zdanie, jeżeli chodzi o zakres stosowania dyrektywy o delegowaniu w sektorze transportowym.

Tematyka związana z logistyka i transportem będzie jednym z tematów poruszanych w trakcie Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018.

Artykuł przygotowany wspólnie z pismem Namiary na Morze i Handel.

Fot. źródło: Namiary na Morze i Handel