pomorski park naukowo- technologiczny gdynia
Aleja Zwycięstwa 96/98
81-451 Gdynia
Pandemia koronawirusa jedynie nieznacznie odbiła się na tempie inwestycji w polskich portach morskich. Niezwykle istotne projekty, z punktu widzenia poprawy dostępności zarówno do strony morza, jak i lądu, a co za tym idzie wzrostu konkurencyjności, realizowane są we wszystkich naszych portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki.
Jednym z najważniejszych zeszłorocznych wydarzeń, o ogromnym wpływie na rozwój Portu Gdynia, jak również samej Gdyni, jest podpisanie porozumienia przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz władze miasta. Określa ono przebieg Drogi Czerwonej jako elementu ostatniej mili dostępu drogowego do portu i morskiej granicy państwa. Trasa ma również usprawnić dostępność komunikacyjną samej Gdyni oraz otworzyć potencjał Doliny Logistycznej, zapewniając do niej dojazd. Droga Czerwona zapewnić ma bezpośrednie połączenie gdyńskiego portu z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6.
Z kolei dostęp od strony wody poprawić ma poszerzenie wejścia do portu. Zakończona w połowie czerwca br. przebudowa Północnej Ostrogi Pilotowej stanowi kolejny z etapów zadania inwestycyjnego „Przebudowa Akwenów Wewnętrznych Portu Gdynia do głębokości 16 m”. Kluczowym celem tego przedsięwzięcia jest umożliwienie zawijania do gdyńskiego portu statków o parametrach Baltimax (największe jednostki, które są w stanie wejść na Bałtyk przez Cieśniny Duńskie) oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych. Realizacja projektu umożliwia wejście do portu jednostek o długości 400 m i szerokości 56 m.
Dobiegają końca prace przy budowie nowego terminalu promowego. Obiekt zlokalizowany przy Nabrzeżu Polskim, to jak podkreślają władze ZMPG, największe od blisko 50 lat przedsięwzięcie w Porcie Gdynia. Z terminalu, który ruszy oficjalnie jesienią br. będą mogły korzystać nie tylko promy Stena Line, ale także inni operatorzy promowi. Umożliwi on zawijanie jednostek o długości do 240 m, czyli największe promy operujące na Bałtyku. Istotnym elementem terminalu jest również możliwość zasilania promów w czasie postoju energią elektryczną z nabrzeża, eliminując tym samym emisje spalin ze statku. Wpisuje się to w ideę tzw. „green port”. Wartość inwestycji to ok. 292 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi ponad 116,8 mln zł.
Natomiast w Porcie Gdańsk pod koniec czerwca br. zakończyła się jedna z ważniejszych inwestycji, mająca na celu poprawę dostępu drogowego i kolejowego do terminali w Porcie Zewnętrznym. W ramach projektu współfinansowanego przez UE, zrealizowano cztary zadania: rozbudowę układu komunikacyjnego, rozbudowę dojazdu do DCT, przebudowę ul. Budowniczych Portu Północnego oraz budowę parkingu dla pojazdów ciężarowych. W sumie wybudowanych lub przebudowanych zostało 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych. Koszt całej inwestycji to ok. 170 mln zł.
Trwają także inwestycje poprawiające dostęp do portów Pomorza Zachodniego. Urząd Morski w Szczecinie realizuje projekt pogłębienia toru wodnego Szczecin -Świnoujście do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym poszerzeniem do 100 m. Inwestycja o wartości 1,4 mld zł zakończy się w 2022 r. Zdaniem władz zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście projekt ten umożliwi zawijanie do Szczecina większych jednostek, a w konsekwencji pozyskanie nowych kontrahentów i ładunków.
Od pół roku trwa również inwestycja mająca na celu poprawę dostępu do kanału Dębickiego, związana z pogłębieniem toru podejściowego do portu w Szczecinie. W ramach projektu przebudowanych zostanie blisko 1000 m nabrzeży Czeskiego i Słowackiego - przystosuje się je do głębokości 12,5 m. Ponadto na wyspie Ostrów Grabowski wykonawca wybuduje ponad 1080 metrów zupełnie nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego. Koszt prac to 343,1 mln zł. Inwestycja ma być gotowa do 30 września 2023 r.
Z kolei w Świnoujściu trwa projekt mający na celu przystosowanie terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego, w tym znacznie większych promów. Umożliwić ma to połączenie dwóch stanowisk i uzyskanie nowego nabrzeża o długości 294 m. Powstają tam również m.in. nowa rampa ro-ro, tory kolejowe i place manewrowo-postojowe oraz nowy rękaw, który umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych. Inwestycja potrwa do 2022 r., a jej koszt to 185 ml zł. Projekt realizowany jest przy wsparciu funduszy z unijnego instrumentu finansowego CEF.
Projekty realizowane w polskich portach morskich są tradycyjnie jednym z tematów Forum Gospodarki Morskiej Gdynia, którego XX, jubileuszowa edycja odbędzie się 7-8 października 2021 r.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
fot. Namiary na Morze i Handel